Klanten casus

Opella

Opella biedt in de Gelderse Vallei verpleeghuiszorg, wijkverpleging, thuiszorg, dagbesteding, revalidatie, behandeling en maatschappelijk werk.

Bij het werken in de zorg zijn er verschillende uitdagingen waar tegenaan wordt gelopen. Of het hierbij gaat om familieleden die meer vragen en andere eisen stellen als voorheen, patiënten met een veranderende dan wel zwaardere zorgvraag of de manier van samenwerken die aan verandering onderhevig is. Na in het voorjaar van 2023 bij een van de woonlocaties van Opella trainingen te hebben verzorgd, kwam de vraag of MADURO. wellicht voor iedere woonlocatie kon helpen op maat.

Naast een generiek protocol heeft MADURO. voor iedere woonlocatie een specifieke toevoeging ontwikkeld en is er ter ondersteuning hiervan een digitale leeromgeving ingericht voor alle collega’s van deze woonlocaties. Met behulp van het protocol en het woonlocatie specifieke deel zijn verschillende klassikale trainingen ontwikkeld en verzorgd.

Doorlopend zijn en worden alle collega’s binnen Opella getraind om de borging te realiseren. En met behulp van de jaarlijkse actualisatie is geborgd dat hetgeen getraind wordt ook daadwerkelijk van toepassing is en blijft in de praktijk. Hierbij rekening houdende met de laatste normen en standaarden binnen Nederland, de zorg en binnen Opella. 

Kijkende naar de doelgroep binnen de woonlocaties, verschillende bewoners met een uiteenlopende zorgvraag, wordt MADURO. doorlopend aangehaakt om mee te denken in hoe om te gaan met verschillende uitdagingen. Of het hierbij gaat om een bewoner met dementie die zich wat minder bewust is van de pakkracht waarmee hij medewerkers vastpakt of het gaat om het op de juiste manier omgaan met begrijpelijke emoties van familieleden, elke situatie vereist aandacht. Waar gewenst voorziet MADURO., naast de ‘reguliere’ trainingsmomenten, in maatwerktrainingen en/of coaching sessies zodat ook de meer locatiespecifieke uitdagingen de nodige aandacht krijgen.

Op deze manier heeft MADURO. het voorrecht om bij te mogen dragen aan de continue doorontwikkeling en het op peil houden van de weerbaarheid van collega’s binnen Opella. En daarnaast – nog belangrijker – het ondersteunen bij het blijvend hoog houden van veiligheid en daarmee samenhangende kwaliteit van zorg binnen Opella.

Meer weten over veilig werken in de zorg?